پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183345
حکم اعدام شيخ النمر تاييد شد
تاریخ انتشار : 1394/08/03 19:51:03
نمایش : 1496
برادر شيخ النمر روحاني برجسته شيعيان عربستان اعلام کرد که دادگاه عالي و استيناف حکم اعدام شيخ النمر را تائيد کرده و حکم براي اجرا به دفتر پادشاهي ارجاع داده شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، "محمد النمر" برادر شيخ نمر گفت: دادگاه عالي و استيناف حکم اعدام شيخ النمر را تائيد کردند و حکم براي اجرا به دفتر پادشاهي براي تائيد نهايي ارجاع داده شد.


وي ضمن هشدار درباره پيامدهاي اجراي اين حکم گفت: تنها يک راه حل براي اين موضوع باقي مانده و اين مسئله دست ملک سلمان پادشاه عربستان است يا اين حکم را امضا مي کند که اين امر پيامد‌ها و واکنش‌هايي درپي خواهد داشت که ممکن است از کنترل ما خارج شود.


برادر آيت الله النمر افزود: همچنين ممکن است اين واکنش با بي‌نظمي و عدم انضباط همراه باشد که ما اميدواريم اين اتفاق روي ندهد و واکنشي صورت نپذيرد.


وي ابراز اميدواري کرد که ملک سمان ديدگاه ديگري داشته باشد و براي جلوگيري از بروز ناآرامي و تنش نه تنها در قطيف بلکه در تمام مناطق مسلمان نشين از امضاي حکم اعدام شيخ نمر امتناع کند.


نهم جولاي سال ۲۰۱۲ ميلادي بود که «شيخ نمر آل‌نمر»، روحاني برجسته شيعي پس از تعقيب و حمله مسلحانه نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به خودرويي که در آن قرار داشت و او را به منزلش مي‌برد، مورد بازداشت قرار گرفت.

به گزارش تسنيم، اين روحاني شيعه سرشناس عربستاني از سوي رژيم سعودي به اتهاماتي از قبيل «فتنه انگيزي» و «دعوت به برهم زدن وحدت ملي» متهم است.

دادستان سعودي در همان اولين جلسه محاکمه اين روحاني شيعه خواستار اجراي اشد مجازات يعني «اقامه حد محاربه» يا «قتل تعزيري» عليه وي شده بود.

شيخ نمر علاوه بر فعاليت‌هاي مذهبي معمول خود مانند خطبه‌سرايي و آموزش و ترويج آموزه‌هاي اسلامي بر اساس اصول شيعي، اهتمام ويژه‌اي به حقوق سياسي و حقوق بشر داشته و جسارت وي ميان تمامي فعالان و مخالفان داخلي رژيم آل‌سعود بي‌نظير و زبانزد عام و خاص بوده است.

وي همواره به‌صورت آشکار از فساد و استبداد و ديکتاتوري نظام سياسي آل‌سعود انتقاد و همگان را به اصلاح و تحکيم پايه‌هاي آزادي و انتقال قدرت و نيز موافقت با تأسيس احزاب دعوت مي‌کرد.

از جمله ديگر اقدامات شيخ نمر المنر که منجر به خشم آل‌سعود و بازداشت خشونت‌بار وي شد ترويج تحول‌خواهي و اصلاح‌طلبي و اعتراض مسالمت آميز و مخالفت با اشکال مختلف خشونت و همچنين مبارزه با تفرقه‌گرايي و ترويج گرايشات مذهبي و نژادپرستي و نيز مقابله با تفرقه و دودستگي مذهبي ميان اهل‌سنت و شيعيان از سوي او بود.

آيت‌الله شيخ نمر النمر مرد جنجال برانگيز استان الشرقيه عربستان همواره با اشاره به فساد حاکمان کشورهاي حاشيه خليج فارس خواستار مبارزه با فاسدين و ظالمان شده است، وي همچنين خواستار مبارزه با خاندان حاکم در عربستان و بحرين شد.

وي به ارث بردن تاج و تخت در ميان حاکمان کشورهاي عربي را غيرشرعي خوانده و مشروعيت دست به دست شدن پادشاهي در عربستان را زير سؤال برده بود، او همچنين آل‌سعود و آل‌خليفه را پيرو انگليس دانسته بود.

طي سال‌هاي گذشته شيخ نمر به‌دليل به چالش طلبيدن نظام حاکم در عربستان و صراحت در مطرح کردن مطالب و انتقادات خود و همچنين توصيف کردن آل‌سعود به فساد، کفر، ظلم و موارد ديگر همواره منبع اصلي نگراني‌هاي آل‌سعود بوده است.

شيخ نمر براي اولين بار در سال ۲۰۰۶ در بازگشت از بحرين و به‌دليل مشارکت در همايش بين‌المللي قرآن کريم از سوي نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.

مقامات عربستاني اعلام کرده بودند که النمر از حکومت عربستان خواسته است که به وضعيت "قبرستان بقيع" رسيدگي کرده، مذهب "تشيع" را به رسميت شناخته و شيوه‌هاي آموزش و تدريس کنوني را تغيير داده يا لغو کند.

شيخ نمر النمر براي دومين بار در تاريخ ۲۳ آگوست ۲۰۰۸ ميلادي در شهر "القطيف" به‌اتهام تحريک شيعيان عربستاني براي جدايي از حکومت مرکزي به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.

نهم جولاي سال ۲۰۱۲ ميلادي بود که «شيخ نمر آل‌نمر»، روحاني برجسته شيعي پس از تعقيب و حمله مسلحانه نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به خودرويي که در آن قرار داشت و او را از به منزلش مي‌برد، مورد بازداشت قرار داد.

به‌دنبال اين حمله خودروي شيخ نمر به ديوار يکي از منازل برخورد مي‌کند و خود شيخ نيز از ناحيه ران پا زخمي مي‌شود تا پس از آن نيروهاي امنيتي سعودي وي را بار ديگر بازداشت و او را در بيمارستان نيروهاي امنيتي رياض بستري کنند.

پس از دستگيري شيخ نمر اعتراضات مردمي زيادي در مناطق شرق عربستان انجام شد. شيعيان بلافاصله به خيابان‌ها ريختند و نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به‌شدت آنها را سرکوب کردند، به‌گونه‌اي که تنها در روز اول بازداشت سه نفر از معترضان کشته شدند.

با اين حال اعتراض گروه‌هاي مختلف مخالف حکومت ادامه پيدا کرد و آنها به رژيم سعودي نسبت به هرگونه آزار و اذيت شيخ نمر هشدار دادند.

صدور حکم اعدام اين روحاني برجسته ، با موج اعتراضات سراسري در کشورهاي اسلامي همراه بود و درباره پيامدهاي اجراي اين حکم به رژيم سعودي هشدار دادند.


مرجع : تسنيم
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html